Ferieplanen er lagt – sommerferie 2018

Haydarpasha Palace! Vores oplevelse og tips om hotellet

Så er jeg endelig tilbage på bloggen – efter en alt for lang og ufrivillig pause!

Jer der følger med på min Instagram (@Bylouisevorre) og min facebook (BYLouiseVorre.dk) vil vide, at noget af vores ferie blev brugt i Tyrkiet på det lækre Haydarpasha Palace. En skøn ferie, på et lækkert sted – dog afslutningsvis med sygdom, som faktisk stadig præger familien her en god uge efter hjemkomst…
– OG nu har vi også smittet andre i familien – SORRY!

Sygdom eller ej, så var Hayradpasha Palace, for os, noget af en oplevelse, af den gode slags… Flere af jer der følger med på Instagram vil vide, at jeg desværre ikke kunne logge på min blog i Tyrkiet, derfor blev i på bloggen snydt, både for billede-spam fra Tyrkiet (forskånet, vil nogen måske mene) men også for de andre indlæg, som jeg bl.a. skrev i flyet på vej derned, og de indlæg jeg havde forberedt hjemmefra… Øv bøv…

…Hvordan var Haydarpasha Palace så?
Jeg har fået en del spørgsmål omkring hotellet i Tyrkiet, derfor laver jeg lige dette ”About Haydarpasha Palace” indlæg til de der måtte have interesse – i andre kan jo bare nyde billederne – hvis i vil 😊

About Haydarpasha Palace, Tyrkiet / mine TIPS derfra

Da vores VIP private transfer minibus natten til torsdag trillede mod hovedindgangen til noget der mest af alt mindede om et oplyst slot i Disney land, stod det helt klart – Hotellet VAR virkelig lækkert, og det kunne kun blive en positiv oplevelse at træde indenfor… OG det var det bestem også.
Straks blev man mødt af den flotteste hotel lobby hvor guld, marmor, søjler og overdådighed gik i et og fik straks vores trætte ansigter til at smile og for en stund tilførtes der lidt fornyet energi til vores hjerner, da på det tidspunkt af døgnet normalt ville drømme sødt – selv børnene på henholdsvis, 7, 9 og 10 år livede op og havde både store øjne og munde!

Transfer Tips
Vi rejste med Mixx Travel, som jeg aldrig havde hverken hørt om eller rejst med før – men det kan bestemt anbefales! Jeg fik den bedste service hjemmefra og alt gik upåklageligt. Vi havde som nævnt bestilt Private Transfer til den nette pris af 1200 i alt – så delt med de 7 personer vi var, blev det faktisk næsten samme pris som den almindelige transfer bus kostede – den ville bare tage ca. 3 timer om at komme frem til hotellet, grundet de mange stop den skulle have undervejs for at sætte andre gæster af – vores VIP tur tog ca. 1½ time – og så var det KUN os, PERFEKT!

Nyt, flot og imponerende
Haydarpasha Palace blev bygget i 2016, og fremstår derfor, selvsagt, flot og på ingen måde slidt. Det er for mig et imponerende hotel, som ved første øjekast minder om et Disney slot, men som egentlig er bygget efter kopi af den berømte Haydarpasha togstation i Istanbul – virkelig flot arkitektur, som jeg tog mig selv flere gange i blot at lade mig underholde af at kigge på.

Pools og plask
På hotellet er der et væld af faciliteter for både børn og voksne, og vi nåde slet ikke det hele – hvilket nu heller ikke var hverken et mål eller en nødvendighed.
Hotellet har flere dejlige pool områder, hvoraf det store pool område som er omkredset af hotellet er det største og hjertet af området. Den brugte vi dog ikke så meget, da der, selvsagt, var mange mennesker og til tider lidt højt musik – ikke som i fest agtigt, bare god og festlig stemning, med plads til både familier med og uden børn…
Hotellet er formet som et U, hvor førnævnte pool og en af de mange parområder ligger i midten – i forbindelse med det ligger også et stort område med børnepools og mini vandland for de mindste børn – det var så fint og helt sikkert sjovt for de små…
Ved siden af børnepool området lå en slags hoppepude, som var placeret i vandet. Det var et kæmpe hit hos sønnen min – desværre var det ikke for voksne, for det så hyle skægt ud når de endelig kom op og kunne hoppe ud i den blå vand uden bekymringer…
TIPS: hoppepuden var kun åben nogle timer om formiddagen og nogle timer om eftermiddagen. (mener det var ca. kl. 10-12 og 14-16)

Strand og vandland
Hotellet ligger i forbindelse med en privat strand – man skal blot under vejen i den dertilrettede tunnel, som så fint fungerer som bindeled mellem hotel og strand.
For enden af denne tunnel ligger et separat vandland med mange store og sjove vandrutsjebaner – der er noget for både de lidt forsigtige og de der godt kan lide sug i maven … det er altså sjovt sådan noget – synes vi 🙂 Vandrutsjebanerne var åben 2 x 2 timer om dagen – fra kl. 10-12 og 14-16

TIPS: Hvis man vil sikre sig en af de store baderinge til benyttelse i vandrutsjebanerne skal man stille sig i kø ca. 10 minutter før de åbner ved døren i hjørnet af pool området (det finder man hurtig ud af 😊 ) MEN man må også bruge sine egne ringe/bords eller luftmadrasser!

Ved dette pool område ligger en af de mange restauranter hvorfra man kan fylde sig med mad det meste af dagen – denne har åbent fra 12-16 og har et fint udbud, som i den grad fint kunne stille mig mere end tilfreds til frokost.
Der er naturligvis også en bar som har åbent hele dagen – her var der alt i læskedrikke, alkohol, slushice og køleskabe med ½ l vandflasker 🙂

TIPS: Ved denne restaurant laver de altså de bedste pizzaer – mums siger jeg bare, eller jeg sagde ikke så meget for min mund var alt for ofte fyldt med netop pizza derfra 🙂

MAD TIPS

Når jeg nu er ved tips omkring mad, så kan jeg lige nævne, at restauranten ved det store pool område og børnepool område også havde et skønt udbud af mad – men det bedste må absolut være de store bagte kartofler hvori man kunne putte alt mulig lækkert fyld i – OG ikke mindste de belgiske nylavede vafler 🙂
Det er ved samme restaurant man kunne få is – når tidspunktet altså var for fri is… HVIS der er noget jeg skal tale mindre godt om på hotellet, så var det den relative korte periode på dagen hvor man kunne få is, nok mest fordi det kun var det ene sted på det store hotel – så der var kamp om dem. Jeg mener det var i tidsrummet kl. 15-16 man kunne få is.

Hotellet havde også en stor indendørs pool med køligt vand – ungerne synes det var sjovt at være der og få en lille pause fra sol og varme så det benyttede de sig af og til af. Det ligger i forbindelse med det store pool område, og har store glasskydedøre.

Gratis pool/strand håndklæder
Med mindre du gerne vil have dine egne håndklæder, så behøver du ikke ulejlige dig med at finde plads til dem i din kuffert. Hotellet har nemlig gratis håndklæde service – HVER DAG. Hver morgen kan man hente rene håndklæder i SPA afdelingen – samme sted afleverer du dem bare om eftermiddagen når du er færdig med dem. Det er en lille ting, men det er virkelig SKØNT med tøre og rene håndklæder HVER DAG!

Wifi og Minibar
Når man har købt Ultra All. Inkl. betyder det bl.a. at minibaren på værelset dagligt blev fyldt med GRATIS sodavand, juice, danskvand, vand og øl – spørg lige om det faldt i god jord især ved sønnen min 🙂 Lykken var ikke mindre, da det gik op for ham, at hotellets Wifi faktisk var ret godt, og virkede på hele hotellets område – det gjorde i øvrigt hele familien lidt glad – hvad gjorde man egentlig før internettet 🙂 …Tankevækkende!

Aktiviteter og SPA

Ønsker man at være aktiv på ferien, er der både beachvolley, bordtennis, fitnessrum, spillerum, bowling og billard på hotellet, men det område var vi slet ikke inde i.
Trænger man til at blive forkælet, kan man tage en tur i hotellets spa center, der tilbyder bl.a. tyrkisk bad, sauna og massage – helt sikkert en lækker oplevelse, som jeg dog heller ikke tog mig tid til – for jeg vil jo hellere tilbringe tiden med familien nu vi endelig er afsted sammen.

Restauranter og spisesteder

PÅ hotellet er der flere restauranter med forskellige åbningstider – faktisk kan man få mad fra 07 om morgenen til 02 om natten – så inden går sultne i seng.
Vi fik, heldigvis, en oversigt over åbningstiderne de forskellige steder, eller var det umuligt at holde styr på.

Morgenmad

Den store restaurant fungerede både som aften- og morgenmadsrestaurant og var åben til morgenmad fra kl. 7-10 men det blev for stort (og tidligt 🙂 ) for os, så vi snuppede den sene morgenmad i den lille restaurant kl. 10-11 – som også havde fint udvalg med frisklavede omelet, brød, frugt og kage – m.m.
Frokost / Snack
Vi spiste oftest vores frokost ved poolen/stranden restauranten – de har de bedste pizzaer, mums! Der er også meget andet + frugt og kage.
Restauranten ved det store pool område har også et stort udvalg og nogle lækre bagte kartofler med fyld OG nylavede Belgiske vafler!
Aftensmad
Den store restaurant har hver aften et stort og efter min mening ok udvalg af mad i en fin standard. Det er ikke luksus mad, men det er vel heller ikke forventeligt på et all inkl. hotel og i sær heller ikke til den pris.
Kom i god tid (de åbner kl. 19) så er det nemmest at få et godt bord udenfor – der er jo pænt mange mennesker der skal ”spises af” på de 2 timer der er åbent

Beliggenhed

Hotellet ligger som sagt lige ned til vandet, så er man et strand-menneske er det ganske nemt at smutte derned. Der er gratis liggestore og parasoller og den skønneste badebro med liggestole. Vi var der mindre end lidt, men det blev da til et par svømmeture i løbet af ugen. Det er en ok sandstrand – ikke Bounty strand, men rigtig fin i forhold til andre tyrkiske strande jeg har besøgt.

Hotellet ligger ca. 20 km fra selve Alanya by – som vi besøgte en enkelt aften. Vi tog en Taxa og mener det kostede 20Euro pr vej i en stor taxa med plads til 7.
Selve byen hvor hotellet lå havde overraskende mange ”basar-butikker, restauranter og cafeer – jeg troede egentlig det lå in the middle of nowhere, men det gjorde det ikke. Matti fik i hvert fald shoppet pænt meget i butikkerne i området.

…SÅ STOP MIG DOG

Så for pokker, det blev da en lang, og for dem der ikke har i sinde at tage til Haydarpasha Palace, et pænt uinteressant indlæg – HÅBER i der har efterspurgt netop et informativt indlæg derfra kan bruge det til noget 😊
-Eller spørg løs i kommentarfeltet, så vil jeg gøre mit bedste for at hjælpe jer med svar…