Opskrift på hjemmelavede trøfler

Antiinflammatorisk kost – sundhed og vægttab

kohl-3080208_1280

Antiinflammatorisk kost – betydning for din krop!
Jeg er hverken Ernæringsekspert, læge eller kostvejleder – til gengæld er jeg den ”heldige” indehaver af et kornisk syg mave tarmsystem. (Morbus Chrohs) Derfor ved jeg hvordan det påvirker kroppen at spise såkaldt ”Antiinflammatorisk” … (i hvert fald hvordan det påvirker MIN)

Skal du så læse videre, altså hvis du ikke har en syg tarm?!? – JA det skal du. Altså hvis du gerne vil være sund, god ved din krop, få mere overskud og endda tabe dig….

Vi har nemlig alle støre eller mindre infektioner i kroppen, har jeg ladet mig fortælle… Og mad der har en inflatorisk effekt på kroppen, er altså at smide brænde på bålet. Det kan i nogle tilfælde medføre træthed, maveproblemer og overvægt.
Jeg ved med sikkerhed fra mig selv, at når jeg spiser med hovedet under armen (så ser det sjovt ud – ej, pjat) så medfører det lynhurtig en oppustet mave, forstoppelse og væskehævelser/oppustethed generelt. Denne tilstand tager på kroppens energi. Det efterlader mig dermed mere træt og uden det store energi niveau heller ikke til at dyrke motion, som i sig selv er både Antiinflammatorisk, sundt og gør du kan tabe dig.
Hvad er Antiinflammatorisk kost så??
Listen er lang, og jeg kender slet ikke til alt – jeg ved bare, at der er ting der er gode for mig – og når mit sarte mave/tarmsystem siger GO´ for det, så er det helt sikkert også rigtig godt for jer!

avocado_1
Antiinflammatorisk kost

Her er en liste over nogle at de ting i kan spise som virker Antiinflammatorisk:

  • Omega 3 fedtsyre
  • Fede fisk: laks, sild, makrel
  • Bønner
  • Avocado (se min opskrift på sund Avocado creme HER)
  • Olivenolie
  • Nødder og mandler
  • Basilikum
  • Broccoli (Se min opskrift på sund og nem Broccolisuppe HER)
  • Spinat (Se min opskrift på spinat chips HER)
  • Rucula
  • Peberfrugter
  • Bær
  • Fuldkornsprodukter
  • Sojaprodukter
  • Ingefær (Se opskrift på min ingefærshot HER)
  • Gurkemeje
  • Kål (Se min opskrift på blomkål/broccoli-ris HER)
  • Løg
  • Tomatimg_5168

    Når jeg har mine gode spise perioder, hvor størstedelen af min kost er såkaldt ”Antiinflammatorisk” – så har jeg det absolut bedst! Der er ligesom mere balance i min krop, min mave er ikke så oppustet, min fordøjelse fungerer og jeg har meget mere energi.

    SPIS DIG RASK…
    Jeg har set en del TV omkring kost og hvordan maden åvirker vores krop. Det seneste skud på stammen er programmet ”Spis dig rast” hvor forskellige personer med forskellige udfordringer i hverdagen får lagt individuelle kostplaner.
    Om jeg tror på man kan spise sig rast? Det tør og vil jeg slet ikke svare på. Jeg tror på, at det er meget individuelt hvordan ens problem (også kaldt sygsom er)
    Der er med sikkerhed situationer, hvor sysdommen har overtaget kroppen på en sådan måde, hvor man ikke kan gøre meget til eller fra med kosten.
    Men jeg er også overbevist om, at kosten har en stor betydning for vores tilstang generelt.

    JEG ER IKKE EN HELGEN!
    Nu kunne man nok få opfattelsen af, at jeg lever total helse-fresk agtig, hvilket jeg med mine udfordringer også BURDE!! (jeg kalder det udfordringer ikke sygdom – hader det ord, det for mig til at virke endnu mere syg!) MEN de der kender mig godt eller har fuldt med her eller på min Instagram vil vide, at dette ikke er tilfældet. DESVÆRRE OG DUMT)
    ”Sjovt nok” tænker jeg mest over min kost når det ER gået galt – som f.eks. de seneste dage, hvor mavesmerterne har taget over og mere eller nedlagt mig…
    Det sker desværre, at jeg kommer derud, netop fordi, jeg ikke husket, at størstedelen af min kost skal være fra ovenstående liste med Antiinflammatorisk.

    fullsizerender2-e1452849226751

    Listen med modsatte navn – nemlig ”inflammatorisk kost” og som helt sikkert er benzin på mit bål er:

  • Sukker – bland selv slik er synder nr. 1
  • Lyst brød
  • Fed mad og fastfood – pizza, pomfritter især
  • Pasta
  • Chips (dog ikke popcorn)
  • Det er ting der kan være svært (for mig) at holde mig fra – MEN jeg VED hvad der er godt for mig og hvad der bestemt ikke er.Jeg tænker over hvad jeg indtager, det meste af tiden – bevidstheden og opmærksomheden er præcis det der er vigtigst – tror jeg på.
    Alt med måde, ik!


    Nå det blev så lige en fredagssnak om tarme her på en kold fredag

    Håber i får en god aften 😊

    XXX
    Louise
     
        

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Opskrift på hjemmelavede trøfler